[ÇEVİRİ] Ürün Müdürleri, Ürünün CEO’su değildir

Merhabalar, Kariyerimi ilerletmek istediğim alan olan Ürün Yönetimi ile ilgili araştırmalar ve okumalar yaparken Rohan Katyal tarafından yazılan aslında sıkça duyulmakta olan bir "efsaneyi" konu alan ve bunun ardından ürün yöneticilerinin görevlerini açıklayan bir blog gönderisi okudum. Faydalı olacağını düşündüğüm bu gönderinin çevirisini yapmak için Rohan Katyal'dan izin istedim. Kendisi daha çok kişiye fayda sağlamaktan memnuniyet duyacağını belirterek izin verdi.

Bununla ilgili olarak Rohan Katyal'ın orijinal blog gönderisine buradan ulaşabilirsiniz.

Ürün Müdürü kavramını ilk duyduğumda, müdür rolü olmasından dolayı çok heyecanlandım. Google'da aratıp ürün müdürlerinin, ürünün CEO'su olarak niteleyen yazılar gördükten sonra daha da heyecanlandım. Bazı ürün müdürleri ile konuştuğumda bunun gerçeklikten uzak olduğunu farkettim. Ürün Müdürleri, Ürünün CEO'su değildir. CEO'ların işe alım ve kuruluş yapısını tanımlama gibi ek sorumlulukları vardır. Üstelik Ürün Müdürleri diğer insanları yönetmez. Diğer paydaşlarla olan iletişimlerinde bu tarz yetkilerle değil veri ve gerekçeler sunarak etki ederler. Shreyas Doshi'nin bu konudaki tweeti:

Son on yılda Ürün Müdürü rolü popülerlik kazandı. Teknoloji şirketlerinde daimi bir pozisyon haline geldi. Bu rol büyüklük, sektör ve aşamaya göre bir şirketten diğerine önemli ölçüde değişir. Will Lawrence bunu 4 yaygın ürün müdürü modeli olarak tanımlamıştır.

Muhtemelen bu Venn Şemasını önceden gördünüz.

Fakat Ürün Müdürleri gerçekten ne yapıyor?

Ürün müdürlerinin birinci görevi sonuçları etkilemektir. Başka bir deyişle, kullanıcılar ve kurum için sürekli etki sağlamaktır. Etki, karlılığı arttırma, yeni kullanıcıların içgörülerini ortaya çıkarma ve maliyeti düşürme gibi birçok şekilde gelebilir. Ürün müdürleri sonuçları yönlendirmek için 4 beceriden faydalanırlar.

Ürün müdürleri kıdem artışıyla beraber daha ileriye dönük birisi olurlar ve ilgilendikleri alanı genişletirler (özellikler 👉🏽 ürün 👉🏽 birçok ürün). Ayrıca, kıdemli ürün müdürlerinin gözetimi çok azdır veya yoktur.

Haydi örnek olarak Joe ve Jane ile yukarıdaki becerilerin hepsini ayrıntılı olarak inceleyelim.

💭Ürün Stratejisi

Bu, başarının ne olarak tanımlandığını net bir şekilde çizme ve bu başarıya ulaşabilmek için yapılacak olan koordineli eylemleri belirleme yeteneğidir.

Şu anda Joe dinleyicilerin başlayıp henüz bitirmedikleri podcastleri bulmasını kolaylaştırıyor. Jane ise içerik üreticilerinin gelirini arttırmak için podcast dinleyicilerinin talebini arttırmayı amaçlayan 3 yıllık strateji üzerine çalışmaktadır. O Spotify'ı, podcast içeriği üretenlerin geçimini sağlayabilmeleri için en iyi platform haline getirmeyi istiyor. Joe bir özelliğin başarısını yönlendirirken Jane'in sorumluluğu birden fazla ürünü kapsamaktadır.

🛠️Ürün Sürecinin Yürütülmesi

Herhangi bir sorun olduğunda bunu bildirmek ve çözüm için temel gereksinimleri toplayabilme becerisi gerekmektedir. Ayrıca temel varsayımları daha hızlı test edebilmek için kurallı bir ilerletme temposunu oluşturmalıdır.

Joe, dinlediği podcastleri bitirmeyen kullanıcılar için bazı hipotezler belirledi. Fakat dinleyicilerin daha sonra o bölümü bulamamaları, birkaç dakika dinledikten sonra beğenmemeleri ve bölümün tamamını dinlemek için zamanının olmaması arasında öncelik belirlemede zorlanıyor. Jane, şirket çapında gerçekleşen strateji belirleme çalışmalarını koordine ediyor. Podcast dinlemek için gerekli olan temel kontrolleri anlamak üzerine çalışan "oynatma ekranı" ekibi, otomatik olarak oluşturulan ve kullanıcıların keşfetmesini kolaylaştıran podcast listelerini sağlayan "makine öğrenimi" ekibi ve farklı ses formatlarına göre ölçeklenen bir kullanıcı arayüzü oluşturmak üzerine çalışan "ana ekran" ekibi de dahil olmak üzere birden fazla ekiple birlikte çalışmaktadır. Jane, karmaşık sorunları çözmek amacıyla birden fazla organizasyonun sınırlarını planlıyor. Ayrıca, Joe'ya akıl hocalığı yapıyor.

🧮İçgörü Odaklı

Karar vermeye yardımcı olması için müşterilerden, rakiplerden ve veri içgörülerinden yararlanabilme yeteneğidir.

Joe analitik ortaklarıyla beraber problem bildirimlerini önceliklendirmek amacıyla verileri incelemek ve temel trendleri belirlemek üzerine çalışır. Jane düzenli olarak podcast dinleyicileri ile konuşur, temel endüstri trendlerini izler ve düzenli olarak Apple & Google gibi rakiplerinin stratejilerini analiz eder. Jane bu alanda derin bir bilgi birikimine sahiptir ve şirket bünyesinde uzman olarak kabul edilmektedir. Spotify çalışanları sorularını sık sık ona sormaktadırlar.

🧑‍🤝‍🧑 Takım Liderliği

Takıma ve paydaşlara ilham vererek etkili bir iletişim ve işbirliği yapma yeteneğidir. Bir problem alanına etki etmeyi ve bununla ilgili anlatımları gerçekleştirmeyi de içerir.

Joe, özelliklerin eksiksiz olmasını ve tüm ekibin hipotez, başarı ölçüsü ve zaman çizelgesinden haberdar olmasını sağlar. Engelleri kaldırmak amacıyla haftalık olarak senkronizasyonu sağlar. Jane, birden fazla ekiple koordine halde olduğundan ve şirket için milyonlarca dolarlık bir yatırıma öncülük ettiğinden, liderliğinde iki haftada bir güncelleme hazırlanır, paydaşlarla iki haftada bir yapılan toplantıya ve haftalık olarak takım yürütme toplantısına öncülük eder. Ayrıca liderliğinde, üç ayda bir ilerleme özelinde gözden geçirme yapılır ve sorular sorar.

Rol hakkında daha fazla bilgi edinmek istiyorsanız, bazı harika kaynaklar buradan erişebilirsiniz.

  1. Ravi Mehta tarafından How to become a peak product manager
  2. Ken Norton tarafından Building Products at Stripe/Slack/Airbnb
  3. (Ücretli Gönderi) Lenny Rachitsky tarafından The jobs of a product manager
  4. Ürün Müdürü Kariyer İzleri: IntercomGustoGitlab
  5. Marty Cagan tarafından Product Manager Job Description

Öncelikle sıkça duyduğumuz bu konuyu işleyip bilgilendirdiği ve çevirisini yapmama izin verdiği için Rohan Katyal'a teşekkür ederim.

Kendisine LinkedIn ve Twitter üzerinden ulaşabilirsiniz.

Gönderinin bazı kafa karıştıran sorulara cevap sağlamış olmasını temenni ediyorum. Çevirileri anlam bütünlüğünü korumak amacıyla bazı kısımlarda kelime kelime şeklinde değil anlam çıkararak sunmaya çalıştım. Eğer hatalı bir kısım dikkatinizi çekerse, gelecek okuyuculara katkı sağlaması amacıyla bana LinkedIn veya Twitter üzerinden iletebilirsiniz.

Bir sonraki gönderide sizlerle tekrar görüşmek dileğiyle,

Sağlıklı günler